ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ

  Ποτέ, μα ποτέ ξανά…
Πατάκης, Αθήνα, 2014, σελ. 146
ISBN: 978-960-16-5506-2

Περίληψη:
Όταν η οικονομική κρίση « βάζει λουκέτο» στο κατάστημα του πατέρα της, η πλούσια ζωή της νεαρής Ηλέκτρας ανατρέπεται. Όλα της είναι καινούρια: το δημόσιο γυμνάσιο, το μικρό σπίτι στο ισόγειο των παππούδων της, η κατάθλιψη του πατέρα της που βρίσκει διέξοδο στο αλκοόλ. Η μόνη χαρά της είναι το αγόρι που γνώρισε στο facebook, που τον εμπιστεύτηκε, που πίστεψε ότι την ερωτεύτηκε, αλλά η σχέση τους είχε οδυνηρότατη εξέλιξη. Το μυθιστόρημα αγγίζει σύγχρονα θέματα. Την αποξένωση της οικογένειας, τους κινδύνους από τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό, αλλά και τη δύναμη που χρειάζεται για να ξαναβρεί κανείς τον εαυτό του.

Λίτσα Ψαραύτη: «Ποτέ μα ποτέ ξανά!»
Συνέντευξη στην Πέρσα Κουμούτση
, Ψηφιακό περιοδικό fractal
Παρακαλώ κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο:
http://goo.gl/eBE1ie

Kριτικές:
Η πολυβραβευμένη συγγραφέας Λ.Ψ., αυτή τη φορά αγγίζει με την πένα της εντελώς σύγχρονα θέματα. Η οικονομική κρίση είναι γεγονός και έχει περάσει και στις σελίδες της λογοτεχνίας για νέους. Με δεξιοτεχνία η συγγραφέας καταγράφει την αποξένωση της οικογένειας, όταν στη ζωή της μπαίνει η μεγάλη ανατροπή και από εύπορη βρίσκεται σε οικτρή οικονομική κατάσταση. Η Λ.Ψ. μιλάει για τους κινδύνους από τον εκφοβισμό στα σχολεία, αλλά και τη δύναμη που χρειάζεται για να ξαναβρεί κανείς τον εαυτό του. Χρησιμοποιεί σύγχρονη γλώσσα και όλα τα μέσα της σημερινής νεολαίας με τα social media να έχουν κι αυτά το λόγο τους. Ένα καίριο, δυνατό μυθιστόρημα για νέους που διαβάζεται απνευστί.
Ελεύθερος Τύπος, 27/7/2014

Με υπόβαθρο στο στήσιμο της υπόθεσης την κρίση στην Ελλάδα κε μερικές από τις επιπτώσεις της σε νέα και ώριμα άτομα, στις οικογενειακές σχέσεις, στο σχολικό γίγνεσθαι και στους κλυδωνισμούς της κοινωνίας, η Λ.Ψ. συνεχίζει ακάθεκτη τη συγγραφική της παραγωγή. Αυτή τη φορά παρουσιάζει ένα έργο βγαλμένο με δύναμη και ρεαλισμό από τις τελευταίες δυσμενείς εξελίξεις στη χώρα μας. Η πλοκή του έχει να κάνει με την ψυχολογία των ανθρώπων, με την αλόγιστη χρήση του διαδικτύου από τους νέους, με τις περιθωριακές ομάδες των νεοναζί που εκμεταλλεύονται την έλλειψη ενημέρωσης και την ανεπαρκή κηδεμονία των εφήβων από τους δοκιμαζόμενους γονείς τους και βέβαια από ένα σχολείο που θέλει αλλά αδυνατεί να παίξει τον παιδαγωγικό του ρόλο. Πρωταγωνίστρια και αφηγήτρια του μυθιστορήματος είναι η Ηλέκτρα, μια 14χρονη μαθήτρια γυμνασίου, μιας εξαιρετικά εύπορης οικογένειας πριν από την κρίση, η οποία από τη μια στιγμή στην άλλη βρέθηκε να αντιμετωπίζει προβλήματα επιβίωσης. Στις δύσκολες εκείνες ώρες ο πατέρας έχει καταρρεύσει ψυχικά. Κινδυνεύει να καταντήσει αλκοολικός. Η μητέρα μετά βίας προσπαθεί να συνηθίσει στη νέα κατάσταση ξεπουλώντας όλα τα τιμαλφή της. Εκείνες τις κρίσιμες ώρες εμφανίζονται ο παππούς και η γιαγιά, οι οποίοι, υπηρετώντας τους γνωστούς παραδοσιακούς ρόλους τους στην ελληνική κοινωνία, συνδράμουν ηθικά και υλικά τα παιδιά και τα εγγόνια τους και τα διασώζουν από την καταστροφή. Η κεντρική πλοκή οικοδομείται πάνω στο εικονικό περιβάλλον του διαδικτύου και τη δυνατότητα των χρηστών να αποκρύψουν τα προσωπικά τους στοιχεία στις ιστοσελίδες της κοινωνικής δικτύωσης. Η Ηλέκτρα κλεισμένη στον εαυτό της, αποκλεισμένη επικοινωνιακά με το φυσικό της περιβάλλον, οικογενειακό και φιλικό, και προσπαθώντας να βρει κάποια διέξοδο, παγιδεύεται στις εκδικητικές ορέξεις ενός φίλου του αδερφού της, ο οποίος την παρασέρνει και την απειλεί με έκθεση φωτογραφικού υλικού στο διαδίκτυο. Η έφηβη υπό την πίεση του διασυρμού επιχειρεί να αυτοκτονήσει. Η αφήγηση γίνεται σε πρώτο πρόσωπο. Αυτό ενισχύει τον εξομολογητικό τόνο, με τον οποίο διαχειρίζεται το λόγο της η Ηλέκτρα και εισάγει τον αναγνώστη σε μια αντιπαράσταση πραγματικών γεγονότων της σύγχρονης ζωής τόσο έντονα που σε καμιά περίπτωση δεν δημιουργείται η υποψία πως η συγγραφέας δομεί έργο μυθοπλαστικό. Το βιβλίο είναι κατάλληλο για μεγάλα παιδιά και για εφήβους, αλλά διαβάζεται από όλες τις ηλικίες.
Βαγγέλης Δημητριάδης. Σχ. Σύμβουλος
Περιοδικό «Άπόπλους»

Παρουσία συνεχής, πασίγνωστη στους εφήβους με τους οποίους έχει επαφή αδιάλειπτη, με το καινούριο της βιβλίο κάνει άλλο ένα σταθερό βήμα προς τους νέους και τα αναγνώσματά τους, ξεκινώντας έναν ακόμα ειλικρινή διάλογο στον οποίο τίποτα δεν παρασιωπάται αλλά και τίποτα δεν καταγγέλεται με ύφος αυθεντίας. Η συγγραφέας, έπειτα από πολυετή θητεία στα γράμματα και στα της ζωής, ξέρει πώς να τα καταδεικνύει αλλά και γνωρίζει πώς να κατανοεί και να συμμερίζεται. Η στάση της αυτή είναι λυτρωτική και για τους ήρωές της αλλά και για τους αναγνώστες που την ελπίδα αποζητούν και στα αναγνώσματα αλλά, κυρίως στη ζωή. Η ιστορία είναι των ημερών μας. Μια από τις πιο δραματικές περιπτώσεις που, δυστυχώς, μας κληροδότησαν στο κοντινό παρελθόν και η στάση μας η ανέμελη και συχνότατα άκριτη: Μια οικογένεια πτωχευμένη. Άτομα που ζούσαν στη χλιδή, τώρα φυτοζωούν και μονάχα στη συμπαράσταση του παππού και της γιαγιάς στηρίζονται, μετακομίζοντας από την Πεντέλη στο άδειο ισόγειο διαμέρισμα των παππούδων στη Ν. Ιωνία. Ευνόητο είναι δε ότι τα παιδιά, από τα ιδιωτικά σχολεία βρέθηκαν να φοιτούν σε γυμνάσιο δημόσιο, αποξενωμένα, θλιμμένα και απορημένα με τις τόσες αλλαγές. Ευτυχώς, όμως, οι παππούδες παραμένουν βάλσαμο και στήριγμα, στύλοι μυστικοί, υπόσχεση ζωής, αυτοί οι σεβάσμιοι, με τα ολιγοστά εισοδήματα ηλικιωμένοι. Ανθεκτικά τα παιδιά. Η νεότητα βρίσκει κανάλια αντίστασης. Παραδόξως και η μητέρα προσαρμόστηκε εύκολα. Ο μόνος που κατέρρευσε ήταν ο πατέρας. Εξαντλήθηκε ψυχικά και σωματικά. Σωπαίνει και πίνει ανεξέλεγκτα, παθιασμένα, χαμένος σ’ ένα κόσμο θολό και απειλητικό. Και σαν να μην αρκούσαν οι ταλαιπωρίες τους, η Ηλέκτρα ερωτεύτηκε. Μια αχτίδα στο σκότος που είχε κατακάτσει στην οικογένειά της. Τον γνώρισε στο facebook. Και είχες σοβαρότατους λόγους ο εμφανιζόμενος ως Jerry7, να πλησιάσει την ανυποψίαστη Ira14. Συνήθιζαν ν’ ανταλλάσσουν λόγια τρυφερά, ερωτικά μισόλογα, ποιες οι προτιμήσεις τους, τα γούστα τους στη μουσική. Ήξερε ο άθλιος με ποιάν είχε να κάνει, την ήξερε την Ηλέκτρα, ήταν φίλος του αδελφού της κι επειδή εκείνη τον είχε απορρίψει, είχε βάλει εμπρός ένα πανούργο σχέδιο εκδίκησης. Εκείνη τον πλησίασε μια και καλή. Ένας φίλος του είχε τραβήξει φωτογραφίες την ώρα που φιλιόνταν και τις δημοσίευσε στο διαδίκτυο. Άρχισε να την εκβιάζει για να συνεχίσουν τη σχέση τους, ώσπου το κορίτσι έφτασε στα έσχατα όρια της απελπισίας. Για το λόγο αυτό οι νέοι μας χρειάζονται όσο ποτέ άλλοτε τους συγγραφείς τους. Για ν’ αλλάζουν μυστικά μαζί τους, για να στηριχθούν με το λόγο τους, τον οποίο παρακινεί η γνώση και η αγάπη. Για να αισθανθούν τη ζεστασιά που οι ωραίες σελίδες προσφέρουν. Για να γνωρίσουν να αντιστέκονται και να μη φοβούνται. Γραμμένο στην καρδιά της κρίσης, το βιβλίο της Λ.Ψ. δεν ψαύει απλώς τη σύγχρονη ζωή, την ερευνά σε βάθος, φωτίζοντάς την με τον τρόπο της τον ξεχωριστό.
Eλένη Σαραντίτη,
Περιοδικό diastixo.gr 14.6.20141

Ένα μυθιστόρημα που αποτυπώνει την κρίση σε όλες της τις εκφάνσεις: στην οικονομία – πλουτισμός και στη συνέχεια οικονομική κατάρρευση, στις κοινωνικές αξίες- ανάδυση των νεοναζιστικών οργανώσεων νέων, στην οικογένεια – απομόνωση, αποξένωση των μελών, εικονικές πλην επικίνδυνες φιλίες μέσω του διαδικτύου. Φύλακες αισιοδοξίας, θετικής σκέψης και μαχητικότητας οι παππούδες που πέρασαν την εμπειρία του πολέμου και οι φωτισμένοι καθηγητές στο σχολείο. Το θέμα ασφαλώς δεν είναι πρωτότυπο. Ο τρόπος όμως που το διαχειρίζεται η έμπειρη συγγραφέας Λίτσα Ψαραύτη είναι εξαιρετικός και ως προς το πώς ξεδιπλώνεται η πλοκή και ως προς τη γλώσσα που ρέει και δεν πέφτει στην ευκολία της δήθεν νεανικής γλωσσικής κουλτούρας.
Μαρίζα Ντεκάστρο
περιοδικό « Ο Αναγνώστης» 25.7.2014

<< ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ


 
  | Αρχική σελίδα | Η Συγγραφέας | Βιβλία & Κριτική | Ερωτήσεις & Απαντήσεις |


:: Copyright (c) 2006 Συγγραφέας Λίτσα Ψαραύτη ::
:: Developed and Hosted by Parasite ::